Vrijdag 16 juni, Namur.

16 juni 2017 - Namur, België

IMG_0702IMG_0704IMG_0703IMG_0705IMG_0706IMG_0707IMG_0708IMG_0711IMG_0712IMG_0713IMG_0714IMG_0715IMG_0716IMG_0717IMG_0718IMG_0719IMG_0720IMG_0721IMG_0723IMG_0722IMG_0724IMG_0726IMG_0726IMG_0727IMG_0728IMG_0729IMG_0730IMG_0731Vrijdag 16 juni, Namur.
Zo voor het avondeten nog even een kort stukje.
Vandaag een niet fiets maar loop en klim dag.  Ben begonnen met de citadel, een indrukwekkend bouwwerk dat volop in de renovatie was. Naast een bezoek aan het museum ook nog een ondergrondse tour gedaan met een gids die nederlands sprak zoals de politieagent in  de vroegere engelse tv serie Rene, rene. Namen, waar de samber in de maas komt en die sinds een paar jaar hoofdstad van wallonie is. Er wordt volop ge- en verbouwd en de pleintjes en smalle straten in het centrum staan vol met terrassen die in de regel door studenten worden bevolkt. Namen, blijkt bij navraag een echte studentenstad te zijn, overigens ga ik morgen naar zijn vlaamsetegenhanger.  Die studenten geven de stad wat extra's. De Namenaren weten wel van het leven te genieten, tussen de middag zitten de terrasjes vol met etende en pratende namenaren.
Het bier koelen ze hier in de dakgoot, waar ijsberen een oogje op houden. Heb ook nog een schip in een sluis gezien, wat een stuurmanskunst om een schip, wat groter lijkt dan de sluis, hierin te krijgen.
Nog een korte terugblik.
De ravels zijn in de regel perfect te fietsen, maar soms bij hele rechte stukken een beetje saai. In de regel moet je van deroute af om wat te eten of te drinken, opnieuw omhoog klimmen valt dan vies tegen. Een vlaamse fietservertelde mij, onze fiets paden zijn ontworpen door mensen die zelf niet fietsen. De lange afstandsroutes, RV, heb ik ervaren als wegen met een slecht wegdek en veel klim en daalwerk. Het uitzicht is in de regel adembenemend, maar jammer van de vaak slechte bewijzering en wegdek.
Ik zelf heb soms de route wat onderschat, de ardennen kunnen soms behoorlijk zwaar zijn. Een fietsnavigatie of goede kaart en/of beschrijving is geen overbodige luxe, zekerals je niet steeds teveel kilometers wil maken.
Daarnaast heb ik zelf ook weer het nodige geleerd maar, het eten is klaar dus zal ik het hierbij laten.
fotos volgen.

1. Joke:
    16 juni 2017
    En weer onder de grond!
  2. Ageeth en Kees:
    17 juni 2017
    Goed om te lezen dat je zo geniet!