Dinsdag 13 juni, sankt vith.

13 juni 2017 - Aachen, Duitsland

IMG_0626IMG_0627IMG_0628IMG_0629IMG_0631IMG_0632IMG_0634IMG_0635IMG_0636IMG_0637IMG_0639IMG_0640IMG_0642IMG_0645IMG_0646IMG_0647Dinsdag 13 juni, sankt vith.
Vanmorgen al om  half zeven er uit en na een lekker ontbijt vertrok ik om acht uur van het jeugdhotel en zijn internationele jeugd van het goethe instituut. Om bij het begin van de vennweg te komen moest ik dwars door aachen en dat schoot niet erg op, na elke 50 meter weer stoppen. Ik wilde nog broodjes voor de lunch kopen, maar omdat het niet opschoot kwam dat later wel, zou ik spijt van krijgen.
Na een halfuur was ik bij het vertrekpunt van de vennweg en meteen ben je uit de drukte, ook al zit je nog midden in aachen. In het begin kwam ik veel fietsforenzen tegen en hondenuitlaters en trimmers. Al snel werd het rustiger en de route werd steeds mooier. Ik fietste door een groene tunnel en soms dacht ik wel dat ik de trein was, zoevend naar beneden en puffend omhoog. Tot aan lamsdorff is het steeds vals plat omhoog, ongeveer 30 km, daarna wordt het wat meer golvend. Helaas kwam ik weinig koffie tentjes tegen en had ik er een gevonden, ging die pas om 11 uur open. Gelukkig vond ik een tentje met een fiets ervoor, ik roepen en verdomd daar kwam iemand, hij was nog niet open maar kon wel voor koffie zorgen.
Even daarna kwam ik een uitnodiging tegen van een casino, vanaf 11 uur middageten voor  4 euro, nog iets te vroeg voor mij.
Omdat ik  broodjes vergeten was, wilde ik lunchen bij een stationnetje in Kaltherberg, maar helaas alle koffietenten en restaurants waren dicht. Navraag bij een lokale bewoner bleek dat het ruhetag was maar een restaurant een km (steil) omhoog was open maar in het volgende dorp waren de winkels wel open en dat scheelde een hele klim.
Afgelopen zondag kwam ik steeds in de verleiding om op het terras te zitten maar nu was de verleiding om bij elk bankje van de vergezichten te genieten.
Toen ik bij het volgende dorp Sourbrodt, dacht dat dit duits was maar volgens de medewerkster van de slagerij was dit frans, werden mijn eetgebeden verhoord.
Er zaten al fietsers aan een tafel brood te eten en waarschijnlijk door mijn hongerige blik riepen zij mij al toe dat er bij de metzgerei sandwiches en koffie was.
 Omdat het jasje aan jasje uit dag was en het nu wat frisser was, bestelde ik berlauersoep, cremesoep met kruiden en knoflook.
Ik raakte in gesprek met 2 oudere echtparen uit duren, waarvan 1 half hollands was.
Zij snapte niet dat ik niet wist wat berlauersoep was, berlau was een kruid wat gelijk bloeide met de narcissen. Verder een heel leuk gesprek in het duits en nederlands met ze gehad.
Was verder een relaxte route, waardoor ik al even na vieren bij de jhb in sankt vith was.
Had achteraf best een stop in Monschau kunnen houden, maar zag wat op tegen de beklimming.
Een paar fietsers en veel schoolkinderen in deze jhb.
Kreeg vanavond weer soep, die erg op de berlauersoep leek maar dit was komkommersoep, ook deze was lekker alleen proefde  ik geen komkommer.
Na het eten nog even het centrum in geweest, ben hier twintig jaar geleden ook geweest maar herkende niets meer, alzheimer light wordt langzaamaan heavy?
Fietste ook nog langs een camping waar we toen waren, er liep toen vlakbij een spoorlijn en nu fiets ik er over!
De beheerder spreekt vlaams en dat praat toch wel makkelijker.
Nog even de route van morgen bekijken, mogelijk ga ik via de panorama route, is mooier en relatief makkelijker.

1. Joke:
    Mooie foto's !
  2. Ber elling:
    13 juni 2017
    Hallo Jan ,leuke reisverhalen van een oude Santiago fietser. Ik ben een van de twee broers uit Tilburg. Van die twee op hun elektrische fiets.
    Ik wens je nog veel fietsplezier en blijf je reisverhalen volgen .
    Met een fietsgroet Ber.
  3. Kelly:
    13 juni 2017
    Dat is toch de camping waar Thierry huis en hoog zei en Nikky zo moest huilen toen er een vriendinnetje weg ging?
  4. Joke:
    13 juni 2017
    Dat was volgens mij een andere camping in de buurt.
  5. Francis:
    13 juni 2017
    Super leuk Jan om te leze..geniet xx
  6. Francis:
    13 juni 2017
    Leuk om te lezen Jan, geniet xx
  7. Thierry Boon:
    14 juni 2017
    Naast een schrijftalent begin je steeds meer talent voor foto's te ontwikkelen. Zelfs een selfie erbij. Goed bezig!
  8. Jacques:
    Hey Pellegrino,
    Mooi zo'n oud stationnetje .... je komt vast nog meer verlaten , of van functie veranderde getuigenissen van vroegere activiteiten tegen. Dat zijn mooie plaatjes van voorbije tijden. Reis fijn en veilig !
  9. Nikky Boon:
    14 juni 2017
    Eindelijk een selfie!! Jurre en ik zaten er al op te wachten :-). Grappig dat je er weer bent. Met dat spoorlaantje was idd de camping met dat Friese meisje en Thierry's eerste woorden. Leuk!!
  10. Joke:
    14 juni 2017
    Wij zaten toen in Amel volgens mij op een camping. Thierry is daar nog met Annie Klaas en Stefan geweest
  11. Jan Boon:
    14 juni 2017
    Dank voor jullie aandacht en lovende Woorden, hiermee kom ik de ardennen wel over.
    Wat leuk om bericht uit Tilburg te ontvangen, hoe gaat het met jullie en hoe is jullie camino gegaan?
  12. Jacques:
    15 juni 2017
    Waarde Pellegrino,
    De dankzegging komt geheel aan jou toe ! iedere ochtend open ik jouw verhalen en kijk op de kaart of ik je ongeveer kan vinden. Gevangen in ons keurslijf van werk en verplichtingen ben jij onze verkenner uitgezonden opzoek naar vrijheid en verre einders waar de verhalen vescholen liggen die wachte verteld te worden. Dus mijn beste Pellegrino ..... volg uw voorwiel en geniet.
    Reis fijn en veilig,

Jacques
  13. Ber elling:
    15 juni 2017
    Hallo Jan, In 2015 samen met mijn broer hebben wij er 28 dagen over gedaan.ik heb toen bij thuiskomst jouw verslag gelezen. Daaruit bleek dat op de dag van jou aankomst in Santiago wij met de bus naar huis zijn gegaan. Zodoende hebben wij jou niet meer ontmoet. In 2016 kreeg ik weer de kriebels en heb ik mijn lang gekoesterde wens om alleen naar Santiago te gaan in vervulling laten gaan. Ik heb er toen 21 dagen over gedaan. Een geweldige ervaring. Momenteel ben ik samen met mijn vrouw met de caravan grote delen van de Santiago aan het volgen. Wij fietsen iedere dag een deel van de route in de hoop dat mijn vrouw ook het Santiago virus krijgt.
    Ik neem na mijn vakantie wel contact met je op.Ik wens je nog veel plezier met je fietsroute. Groet Ber .