Zaterdag 17 juni, Leuven

17 juni 2017 - Leuven, België

na de berlauersoep, komkommersoep, aspergesoep, pompoenensoep nu broccoli soep.IMG_0732IMG_0733IMG_0733IMG_0735IMG_0736IMG_0737IMG_0738IMG_0739IMG_0740IMG_0741IMG_0742IMG_0743IMG_0744IMG_0745IMG_0746Zaterdag 17 juni, Leuven.
Ik dacht dat ik alleen op de zaal zou slapen  maar, om 1 uur kwam er nog een waal, die probeerde nederlands te spreken maar snel afhaakte. Het was tenslotte vrijdagavond en niet iedereen ligt al om 10 uur te bed. Het was vanmorgen aan het ontbijt weer een bont gezelschap, duitse wandeldames op leeftijd, een jong gezin met 3 jonge kinderen ( 1/2 jaar, ruim 2 jaar en ruim 3 jaar), 2 italiaanse vrouwen ( denk moeder en dochter) en een zestal vlaamse fietsers. Het  waren 5 mountainbikers die een  mtb route volgde, kon je kopen, van de panne naar aachen, 300km, een van de vrouwen reed er in een busje achter aan.
Even na achten vertrok ik met armstukken, want het was nog fris. Eerst richting de samber en toen naar het station, dat is het voordeel van de ravel ze beginnen en eindigen altijd bij het station. Eerst geleidelijk omhoog om uit het dal van de samber en maas te komen. Onderweg de banaan, ei, babybel van het ontbijt opgemaakt, het viel op dat het landschap wat glooiender werd en langzaam naar beneden begon te lopen. Ook hier zijn grafheuvels.
Helaas weer geen  koffietentjes dus ben toen maar het centrum van Jodoigne ingereden. Mooi cafeterras gevonden waar nog meer mensen koffie dronken. Vroeg aan de barman of er iets te eten was, helaas sprak hij alleen frans maar een behulpzame klant bood uitkomst. Helaas, helaas de keuken ging pas over een uur open. Even later kwam de kok, die kon een beetje nederlands, en wilde wel een croc maken ( toast met ham, kaas en ei met sla), waarschijnlijk was hij door de barman en de klant overgehaald om de hollander die zoveel fietst en zoveel meeneemt echt wat moest eten. Afijn kon pas na een uur weer vertrekken, wel heel leuk.
Kwam onder weg nog een groep duitsers tegen die dezelfde kant opgingen, ben Ze bij hoegaarden kwijtgeraakt maar zag ze later vandaagLeuven binnen rijden.
Bij Hoegaarden  stopt de ravel 2 of L142 en ben ik linksaf de LF 6 gaan volgen. Begon al snel met klimmen en alleen maar keien of betonblokken daarentegen was de bewegwijzering goed. Traject was redelijk saai tot aan bierbeek waar een stuk uit parijs-roubain zo hetbos in liep en de route een stuk mooier werd alhoewel het meer terrein voor mountainbikers was, die kwam ik ook alleen maar tegen. Na meer dan een uur door het bos fietsen kwam ik al om twee uur Leuven binnen rijden. Volop universiteiten en kwam ook nog langs het stadion van OHLeuven. Vroeg de weg naar het centrum aan een oudere fietser: " steeds maar rechtuit maar ge moet voorzichtig zijn met oversteken". Aangekomen op de grote markt ( wat een drukte) moest ik rechtsaf tot aan het station, er onder door en fietste zo tegen de herberg op.
Zo liep ik alweer om  drie uur in Leuven:
Bij het station even gekeken bij een optreden van Leuven meets kakarumba, of zoiets.
De raadskelder bezocht met onze vriendenkring, is de 3 e zaterdag in de maand open!
Even nog een kerk van binnen gezien en in een cafe een witte hoegaarden genomen.
Het was erg druk op de terrassen met name op de pleinen, ook was er nog een rommel en fruit en groente markt.
Kwam later nog op een soort boerenmarkt waar ik een kotmadam heb gedronken, denk niet dat ik vaste klant wordt. Op deZe markt raakte ik in gesprek met een echtpaar uit tervuren, die vertelde dat ze naar oostenrijk op vakantie gingen en dat daar ook een trappistenbier was, zo hoor je nog wat.
Had hier in Leuven best nog wel een dagje kunnen blijven.
Heb 2 kamergenoten, een jonge jongen uit schotland die net was aangekomen om te werken maar nog geen kamer  had en een belg die hier zit vanwege een echtscheiding.
Ze hebben hier een hele waslijst met alleen lokale bieren, dus misschien moet ik toch maar langer blijven of wat laten opsturen?
 Vanaf een uur of 1 werdhet hier steeds  warmer en morgen is het meteen vanaf de ochtend al warm, het kan slechter.

Ps de binnenstad is bijna autovrij, alleen fietsen en bussen.

1. Nikky Boon:
    17 juni 2017
    Wat een gezelligheid! Nog even en je fietst dronken naar huis met al die plaatselijke biertjes !
  2. Jan Boon:
    18 juni 2017
    Alleen met mate, anders kun je er niet van genieten.