Donderdag 15 juni, Namur.

15 juni 2017 - Tenneville, België

IMG_0665IMG_0666IMG_0668IMG_0671IMG_0673IMG_0672IMG_0673IMG_0674IMG_0675IMG_0676IMG_0678nIMG_0678IMG_0679IMG_0680IMG_0681IMG_0682IMG_0683IMG_0684IMG_0685IMG_0686IMG_0688IMG_0690IMG_0691IMG_0692IMG_0693IMG_0693IMG_0694IMG_0695IMG_0696IMG_0697IMG_0698IMG_0700IMG_0701Donderdag 14 juni, Namur.
Nog even over gisteren. Twee vlaamse meiden, waren hier op wandelvakantie, zaten 's avonds nog kolonisten van catan te spelen en moest meteen denken aan "onze" wintersportvakanties. Voor het eerst een kamergenoot, een jonge franstalige belg. Hij had zijn gitaar mee en sprak beleefd engels, was alleen meer geinteresseerd in zijn telefoon dan om een gesprek te voeren. O ja, de vraag wie is sterker, de geest of het lichaam, zie foto.
Dan de route van vandaag. Om 8.45 uur vertrokken via de RV  6, picardie-ardennes.
Het was meteen al klimmen, alleen waren deze geleidelijk en kon ik op mijn middenblad. Ben deze week al regelmatig overstekende eekhoorns tegen gekomen, maar vandaag stond er een hert klaar om over te steken, heb maar even wat geluid gemaakt om te voorkomen dat we in botsing kwamen, ging goed maar heb haar niet meer gezien. Langzamerhand werden de klimmetjes hoger en steiler en moest ik toch overgaan op het binnenblad. Na anderhalfuur bij Hargimont via de n86 naar jemelle waar de ravel L150 begon. Mooi geasfalteerd, mooie omgeving, bossen en beekjes en zelfs de rechte stukken waren niet saai, mogelijk omdat alles via vals plat naar beneden liep, van het hoog plateau naar het dal van de lesse. Vanaf Houyet begon het klimwerk om in het dal van de maas te komen. Regelmatig 7% stijging en daling waarbij het steeds warmer werd en het wegdek steeds slechter. Na een uurtje begon het te betrekken en na nog een half uurtje hoorde ik het in de verte donderen, de weersvoorspelling klopte. Dit was de reden dat ik bv niet in Rochefort ben gestopt omdat ik voor het voorspelde onweer in het dal van de maas wilde zijn en niet boven op een hoog plateau. Het was een zwaar stuk, zowel qua klimmen als ook afdalen met een slecht wegdek en veel bochten. Ik begon net met de laatse afdaling toen het begon te regenen, ben gestopt om de file achter mij te laten passeren en mijn regenjack aan te trekken. Had mezelf al beloofd dat ik een pint zou nemen als ik beneden in het dal zou zijn. En belofte maakt schuld, een lekkere hoegaarden uit de tap in een jofelig uitziend cafe/bistro/restaurant met een hoog hippie gehalte. Leuke gesprekken daar gehad, als je frans probeert te spreken en het lukt niet gaan ze meestal vanzelf nerderlands praten. Nog voordat het bier op was begon de zon weer te schijnen en in tegenstelling tot de  weersverwachting  geen regen meer maar wel weer volop zon, zelfs nu nog als ik dit aan het schrijven ben. Vanaf Dinant weer de RV6/ravel gepakt, die tot aan Namen doorloopt en steeds de maas volgt. Overigens snap ik nu de waarschuwing om eerst te kijken of het pad wel open is, want het water stond maar 10 centimeter lager dan de route. Het wegdek van deze route is meestal slecht, van grind, keien, stenen, grindtegels ( die ik in de voortuin heb) en soms iets goed fietsbaar. Heb in een voordorpje van Dinant bij een klein buurtwinkeltje, in het kader van steun de plaatselijke economie, yoghurt met  onderin aardebeien gekocht. Na een kwartier fietsen hoefde ik niet meer te schudden om de yoghurt met de aardbeien te mixen, dan weet je hoe het wegdek soms was.
Zit nu in de jeugdherberg van namen, een stuk drukker dan gisteren. Deel de kamer met een tweetalige belg, hij was 2 jaar gelden zomaar door iemand aangevallen omdat hij onbewust op zij parkeerplek stond, is nu al twee jaar aan het revalideren en kan zijn beroep van psychiater niet meer uitoefenen, triest verhaal, maar heb wel een boeiend gesprek met hem gehad. Overigens ben ik vandaag weer veel fietsers tegen gekomen en heb weer veel tijd verlult, ja het wordt steeds  relaxter, alleen die bergen van de ardennen, daar heb ik me op verkeken
Morgen een niet fietsdag, lekker lopen en kijken in namen en een mooi moment voor een tussen evaluatie.
Ps mijn fietscomputer laat me soms in de steek, maar meestal fiets ik tegen de 100 km en als ik fout fiets wat meer.
Dit rondje is ook wel wat voor Mark van Woudenberg, overal minimaal 30 soorten bier en vaak ook nog lokale speciaal bieren die je in nederland niet kan krijgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke:
    15 juni 2017
    Zijn weer mooie foto's . Zal het doorgeven aan Henny die Mark maar in moet lichten!
    Veel plezier morgen op je rustdag
  2. Bert en Henny:
    15 juni 2017
    Leuke verhalen Jan, en ik zal Mark inlichten. Veel fietsplezier nog.
  3. Nikky Boon:
    Hahah nou Mark weet wat 'm te doen staat! Geniet van je rustdag morgen! Xx
  4. Thierry Boon:
    16 juni 2017
    Fijn dat je de aardebeien en yoghurt niet meer hoefde te schudden. Scheelt toch weer. Kun je voortaan ook alvast wat pannenkoekenbeslag mee die kant op nemen?

Hoe laat is de persconferentie op de rustdag? Geniet ervan!
  5. Jacques:
    16 juni 2017
    Waarde Pellegrino,
    De geest heeft overwonnen en de tocht was een heroische .... mooi gebied waar jij je nu in bevindt en Namen is een prachtig oord voor een dag " bezinning te voet " . Kijke eens of het magneetje aan je spaak de opnemer aan je voorvork nog passeert op max 2mm. Is deze afstand te groot dan ga je meters missen.

Fijne dag in namen ........... wandel mooi en veilig !

Jacques