Dag 28, 26 juni, Pieros.

27 juni 2015

imageimageimageimageimageimageDag 28, 26 juni, Pieros.
Vanmorgen eerst ontbeten gelet op het klimwerk en kleine kans om onderweg te ontbijten. Na het dagelijkse bon camino gaan de eerste wandelaars al om 05.00 weg, uiteindelijk zit ik om 07.30 op de fiets. Loop ipv fiets de dorpstraat gelet op de slechte weg toestand en de ervaring van gisteren. De band heeft zich verder prima gehouden. Alleen had ik hem niet zo hard opgepompt, met als gevolg meer weerstand, dus inmiddels weer bijgepompt tot bijna 6 bar. Met name het laatste klim gedeelte was zwaar, tegen de 10%, werd warmer en die vervelende vliegen. Het klimmen en de omgeving is weer heel anders dan in de Pyreneeën, steiler en geen bomen dus veel opener. Even voor 9 uur al boven bij de Cruz de ferro, ben niet lang gebleven want stelt in mijn ogen weinig voor. Was al gewaarschuwd voor de afdaling, het begin was erg steil, onoverzichtelijk, slecht wegdek en tegemoetkomende auto's die je maar net kunt  ontwijken, laatste gedeelte van de afdaling was stuk beter.  Koffie gedronken in acebo, weereen zelfde soort straat als in Rabanal, dus voor de zekerheid maar weer gelopen. In Molinaseca ook nog even gestopt, mooie brug. In Ponferrada sightseeing gehouden, helaas durfde ik mijn fiets met bagage niet te laten staan om het kasteel te bezoeken, meestal kan ik wel wat regelen maar helaas lukte deze keer  niet,vond ik wel jammer. Even na tweeën al bij de geplande slaapplaats in Pieros, hebben maar 18 plaatsen maar prijs ze eerst de hemel in dan kunnen ze je haast niet weigeren. Inmiddels wasje al weer gedaan en band opgepompt. Helaas hier geen WiFi en aangezien ik hier  ook eet (€7), wordt plaatsen op weblog wel morgen, ook dan een zware dag ivm de zwaarsteklim, de Cebreiro. Vandaag 57 km in 4 1/2 fietsuren, zit al op 2300 km ben dus aan de laatste 200begonnen. Ook vandaag weer leuke gesprekken gevoerd met allerlei mensen, ik wat er steeds weer van te kijken  hoe makkelijk je als caminogangers onderling contact maak en elkaar allerlei dingen verteld. Heb inmiddels Pieros gezien, alle 25 huizen, is waarschijnlijk het kleinste gehucht waar ik heb geslapen. Veel gepraat met een jongen die hier even werkt en straks voor 6 maanden naar Nederland gaat voor zijn werk. Het is nog ongeveer 200 km naar santiago, 2 grote klimmen en veel heuvels, had hier 4 dagen voor gepland maar wil kijken om dit in 3 dagen te doen omdat santiago qua sightseeing een stuk boeiender is dan de plaatsen die ik nu nog tegen kom, maar ja zeker weet je dat niet, we zullen het beleven.

1. Ageeth en Kees:
    27 juni 2015
    De je voorzichtig Jan met die enge afdalingen? Succes nog de laatste paar dagen.
  2. Theo Albers:
    27 juni 2015
    succes Jan met de laatste kilometers!