Dag 27, 25 juni, Rabanal del camino

25 juni 2015

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageDag 27, 25 juni, Rabanal de camino.
Vanmorgen al even voor zeven op de fiets, vanwege het warme weer en de beklimmingen. Voordeel dat er feesten zijn in Leon is dat je smorgens vroeg alleen mensen van  de reiniging tegen kom en verder bijna geen verkeer. Was vandaag een mooie en gevarieerde route. Besloot om niet  4 km over een kiezelweg te rijden ( kans op lekke band)  maar om te rijden over de drukke n120. Snap waarom de n120 zo druk is, de snelweg die er naast loopt wordt bijna niet gebruikt, reden: tol. In san Martino del camino, waar ik de n120 zou nemen, ging ik koffie drinken en kwam daar de Spaanse fiets familie tegen die 2 dagen eerder uit Leon was vertrokken, kwam ze later nog een keer tegen. Meteen boodschappen gedaan, de winkel was open maar jemoest bellen ! Toen ik dat deed kwam de overbuurman vertellen dat ze even weg was maar over 2 minuten weer terug ( dacht dat hij dit zei) , klopte ook. Mijntandpasta was op en gelukkig hadden ze daar nog 1 tube (maandvoorraad?). Over de bekende brug van hospitaal de orbigo gefietst. Was al om 11.30 in Astorga, 65 km, en ben daar een tijdje gebleven. Vlak na Astorga begint de klim naar Cruz de ferro, het hoogste punt op deze reis(1500m), de man van de VVV van Astorga heeft mijn dit allemaal verteld met hele gedetailleerde kaarten. De klim begon geleidelijk,  3-5%, maar door het warme weer best wel zwaar, het laatste stuk voor Rabanal was 5-7%, de resterende helft voor morgen is 7-10%. Moest in Rabanal een steile slechte weg op en toen de eerste lekke band. Was gelukkig net voor mijn geplande slaapplek, guacelmo, helaas  waren fietsers pas na 16.00 uur welkom als er plaats was maar de hospilera zou wel wat regelen in detussentijd kon ik in de schaduw mijn band repareren. Had wel een toeschouwer, een aardig meisje uit Jordanië, en leuk mee gepraat. Heb netjes de tips gevolgd, buitenland checken en ook binnenkant en daar stak wat door, stuk glas, wat ik kon terugduwen en eruit halen, heb er toen voor gekozen om te plakken en niet de binnenband te vervangen, hoop dat ik daar geen spijt van krijg. Gezellig thee gedronken en o.a. Een jonge Duitse novice gesproken die in het klooster naast ons zat. Ben gevraagd om vanavond wat in de kerk voor te lezen in het Duits of Engels, kon dit de hospilera moeilijk weigeren voor wat zij voor mij had gedaan. Vandaag 88 km in 5 1/2 fietsuren.
Morgen volgens planning naar Pieros, als de band meewerkt. Vanavond maar weer eens een menu de dia, met hopelijk WiFi. Kwam onderweg weereen paar dorpen tegen waar ze een soort van opslagplaats onder de grond hebben, een heuveltje met een schoorsteen. Vlak voor Rabanal waren in het hek allemaal houten kruizen in gezet, kilometerslang, heel apart.
De weersverwachting even gecheckt, 30 tot 35 graden komende dagen, zal wat mee nemen naar Nederland. Voor de insiders, dekerkdienst waren vespers, ik mocht iets in het Engels voorlezen, weereen aparte en nieuwe ervaring opgedaan.

1. Nikky:
    25 juni 2015
    Eindelijk een foto waar je opstaat haha nouja je schaduw... Dikke kus vanuit het nog warmer da 35 graden turkije ;-)
  2. Moos en irene:
    26 juni 2015
    hier volgende week hittegolf jan, zeggen ze he....succes nog verder, miss kom je jorge nog tegen
  3. Jan Boon:
    27 juni 2015
    Vandaag weer 35 graden, zal wat zon meenemen, ben wel den jorge tegen ge komen, maar was wel wat oud. Adios.