Dag 14, 12 juni, DAX.

16 juni 2015

imageimageimageimageimageimageimageimageimageVrijdag 12 juni.
Zit nu in een café in labouheyre en werk even de dingen van de dag bij.
Gisteren een foto genomen op een pleintje in biganon, leek meer op een grasveld, en naast een vervallen kerk stond, ik dacht eerst een tuinhuisje, de kleinste Marie die ik tot nu toe gezien heb. Heeft de hele nacht geregend maar gelukkig werd het om 05.30 droog. Marc nog even het beste gewenst en om 07.30 vertrokken. In pisos ontbijt gehaald, de zoete broodje waren nog warm. Tot nu toe regenbuien en tegenwind en dan zijn die lange rechte wegen erg lang. Je begint steeds meer te merken dat je Spanje nadert, behalve het vrachtverkeer, de huizen, de mensen, als ik me niet vergis, zit je in of dicht bij Frans Baskenland, naamborden zijn tweetalig. Heb inmiddels alweer een tampon gehaald op het gemeentehuis. Tot later. Vervolg vanaf pelgrimshuisje van de kerk in st Paul les DAX bij DAX. Na de koffie in labouheyre heeft het niet meer geregend, werd de wind minder en kwam de zon meer. In onesse et laharie weer een tampon gehaald bij Marie en op en bankje op het plein gegeten. Vlak daarna kwam ik Marc en Marc mij nog een paar keer tegen. In gourbera fruit gegeten met de salamanders. Onderkomen voor vannacht is onder Gods hoede bij st Paul. Toen ik aankwam een heel tijdje met de dames van de kerk gepraat, had al aangegeven dat ik geen Frans spreek maar dat mocht de pret niet drukken. Ga langzamerhand allerlei frans klinkende zelfstandig naamwoorden gebruiken. In het pelgrimshuisje is naast een beheerder nog 1persoon, Jean Claude, een Franse wandelaar. Jean Claude kent wat Engels en het ijs is snel gebroken. Na het douchen nog even DAX in geweest, mooie stad die echt al wat zuidelijke aan doet. Meteen inkopen gedaan, ga een Frans gerecht klaarmaken, uit de magnetron. Het is vandaag een pelgrimsdag dus geen terrasje, nee ga zelf mijn lunch voor morgen al maken. Heel gezellig en lang samen met Jean Claude gegeten, gepraat en gedronken, soms is er gewoon een klik waarvoor het niet nodig is dat je dezelfde taal spreekt. Het is bijna 21.30 uur en zit nog heerlijk buiten in de tuin dit verhaal te schrijven. Morgen wil ik naar st Jan piet de poorter en waarschijnlijk blijf ik daar een extra dag ivm bagage terug sturen ( kan pas maandag morgen), wassen en ik wil de fiets nog helemaal doorlopen voordat die de echte bergen ingaat. Oh ja kwam in DAX beide broers uit Tilburg weer tegen, midden op het kruispunt even bijpraten, die Fransen wachten maar even. Kwam vandaag ook nog 3 SdC wandelaars tegen, was voor het eerst, een franssprekende man en Engelssprekende man en vrouw. Jean Claude en ik hebben allebei een eigen slaapzaal/vertrek, ja Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Vandaag 110 km in ruim 6 fietsuren.

1. Jacques:
    17 juni 2015
    Hallo geliefde Pelgrim,

Goed te horen dat het zo goed met je gaat en geniet van jouw tocht. Wij allen genieten van jouw verhalen en reizen zo in gedachte mee achterop jouw fiets. Veel succes in de komende bergen, houd de ketting strak en op het kleinste voorblad .... en geniet van de mooie vergezichten,

Veilige reis Pelgrim ....

Jacques & Marianne
  2. Jan Boon:
    17 juni 2015
    Dank je. Zou voor jullie ook wat zijn, neem alleen wat meer tijd want eris zoveel te zien en te genieten en zeker in Spanje, erg goedkoop.