Dag 21, 19 juni, Burgos.

19 juni 2015

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageGisterenavond op de slaapzaal nog een heel gesprek gehad met een Amerikaanse en een Spanjaard. De Amerikaanse tolkte Engels-Spaans en v.v. Zij was verpleegkundige en werkte steeds voor een ander ziekenhuis in de USA en reisde zo de hele USA door.  Onze vriend uit Spanje begreep niet waarom je met de fiets een langere route nam dan strikt nodig was. Ook nog kennis gemaakt met een meisje uit lichtenstein, was de reisgenote van de verpleegster. Sliep voor het eerst boven in de hoogslaper, voordeel was wel dat je je benen/voeten heel makkelijk kon laten uitsteken. Vanmorgen om 07.30 vertrokken, eerst overde drukke N120, maar na een paar km gelukkig een rustige weg. Toen ik vertrok was het bijna straal blauw maar inmiddels kwam er bewolking en de 2e verrassing was, mocht meteen 300 meter hoogte overwinnen. Toen ik onderweg even pauzeerde hoorde ik rare geluiden, bleken er een soort reeën te lopen. Het landschap was weer compleet anders, erg groen. Op de toppen van deheuvels op 1000 meter was het maar 10 graden!, de afdalingen waren behoorlijk fris. Langzamerhand werd het weer warmer en met de wind in de rug stoof ik met 30 km/u. Door het Spaanse landschap. In  san Juan de ortega koffie gedronken en een stempel gehaald. Toen ik in ibeas de jurros bij de plaatselijk kruidenier wat ging halen stapten daar nog een fietser binnen, hij kwam uit Duitsland en was onderweg van Malaga naar zijn woonplaats bij Kassel, we hebben buiten nog een hele tijd gepraat, dit is toch wel een van de mooie dingen van de camino fietsen. Kwam even voor 13.30 uur. Burgos binnen via een kilometers lange rivier vallei waar allerlei activiteiten zijn en plaatsvinden en die zich als een groene long dwars door Burgos heen slingert. Had inmiddels besloten om 2 dagen in burgos te blijven en eerst maar een rustige refugié te nemen, de perigrinos emaus. Werd hartelijk ontvangen door de beheerster, Marie Noël (kerstkind), die me meteen een rondleiding gaf, gebouw bij de kerk was vroeger een missionarissen huis geweest maar in verval geraakt, 8 jaar geleden is allesopgeknapt en is het een refegee geworden. Je moet wel om 20.00uur binnen wezen, om 19.30 is er een mis speciaal voor de pelgrims ( ga ik dan maar heen) en om 20.00 uur is er een gezamenlijk diner waar ik me erg op verheug sinds Belari. Helaas kun je maar voor 1 nacht blijven, Marie Noël vertelde dat ik dan naar de openbare refugee moet in het centrum bij de kathedraal maar zij vertelde dat het morgen wel eens erg onrustig kon zijn, zaterdagavond down town stopt niet om 22.00. Zij adviseerde mij anders naar een soort van refugiee in miraflores te gaan, als ik het goed begreep was  dit ook van de kerk maar wel drie kwartier lopen naar het centrum, wel een mooie wandeling. Heb vanmiddag alvast Burgos verkend, prachtige stad met mooie promenades, ga morgen in ieder geval de kathedraal (betalen!)en het kasteel bezoeken. De openbare refugiee is groot maar zag er goed uit , kunt er om 12.00 uurgin,moet hier morgen om 08. 00 uit, morgen lezen julliemeer wat het is geworden. Temperatuur in Burgos is inmiddels opgelopen tot 25 graden en vandaag vnl klimmen (14%!)lim km, 65 in4 fietsuren.  Ps blijft jammer dat Ki niet alle foto's op deze weblog komen, nect  er op kan krijgen en begrijp dat mijn teruggezonden goederen zijn aangekomen, krijgni de zege de ga alsluiten.

1. Nikky:
    19 juni 2015
    Zit je al aan de wijn ofzo tijdens de mis? Haha . Geniet van je dagen in Bergos. Helemaal los in Bergos aldus Stijn ;-). Hier de hele dag door buien en het wordt er helaas niet beter op het weekend. Gelukkig vliegen we straks over je heen richting de zon :-)
  2. Kelly:
    19 juni 2015
    Klinkt weer goed. Geniet van je rustdag morgen. Wij gaan de vouwwagen opbouwen!
  3. Kelly:
    19 juni 2015
    Oja zorg je ook dat je zelf een x op de foto staat. Wie weet zit je gewoon verstopt op de zolder thuis; )
  4. Joke:
    19 juni 2015
    Jij ook wijn op Nikky? Het is Burgos.
    Heb je het al over Theo Vonk gehad? Trainer van Burgos toch ooit?
    Geniet van je vrije dagen, veel plezier!
    Ik ga morgen de hele dag knutselen.
  5. Jan Boon:
    19 juni 2015
    Dank, Nikky fijne vakantie, Kelly vouw ze, Joke knutsel ze .
    Ps het tikken met de weblog gaat op het einde lastig, je ziet niet wat je tikt, vandaar de vele tik fouten cq. Andere woorden.
  6. Joke:
    19 juni 2015
    De groetjes van de Pruijntjes!
  7. Nikky:
    19 juni 2015
    Burgos dan ook goed.. vandaar pap ik dacht al dat je dronken was hahahaha
  8. Judy Obdam Koopman:
    21 juni 2015
    Mooie ervaringen, en zoveel mooie bezienswaardigheden. Wat zal je ondanks het afzien (soms?) genieten!