Dag 32, 30 juni, santiago dC

30 juni 2015

imageimageimageimageimageimageimageLekker uitgeslapen tot acht uur en het was nog mistig maar binnen het uur was de hemel weer strak blaauw. Hoorde op de lokale tv zender dat het qua warmte een record zou worden voor de maand juni in santiago, 37,8 graden. Ook waren er beelden van de bosbrand van gisteren, er was 80 hectare bos verloren gegaan. Kwam vandaag veel Nederlanders tegen en je maakt met iedereen even een praatje. Heb inmiddels mijn fiets en bagage weggebracht, bij hotel Mexico via Soetens, kwam gelijk aan met een Nederlands echtpaar waarvan de vrouw afgelopen zaterdag een fietsongeluk had gehad. Ellepijp gebroken maar het ergste vond ze, dat ze niet meer kon fietsen want dat was zo leuk. Vanmorgen de pelgrimsmis in de kathedraal bijgewoond erg indrukwekkend en stampend vol, maar na een uur staan hield ik het voor gezien.  Behalve het oude Centum, wat voor 50 % café/restaurant is en de andere 50 zijn souvenierswinkels, zijn er ook nog genoeg winkels etc, buiten het oude centrum, zit hier nu in een modern café waar ze oa grimbergen uit de tap hebben.  Voor destatistiek, totaal 2514 km gefietst in 160.36 uur, maxspeed 93.2, ga er maar van uit dat dit niet klopt. Wat me verder is opgevallen is dat caminogangers een onzichtbare band hebben, ben benieuwd hoe lang dit blijft, als je mensen in hun eigen taal probeert te spreken, ook al is dat maar 2 woorden, ze in de regel vriendelijk en hulpvaardig zijn, Spaans, Frans, Belgisch en zelfs Nederlanders.  Misschien moet ik wel zeggen dat deze reis me het geloof heeft gebracht, maar dan niet in degoddienst maar in de mens. Merk dat ik ook een beetje aan het veranderen ben doch de tijd zal leren of dit blijft of iets tijdelijk is. Genoeg, Nawijn grimbergen ga ik nu genieten van een warsteiner, want het is hier wel warm maar lekker warm.

1. Nikky:
    30 juni 2015
    Geniet pap! Welverdiend! Geniet van je dag morgen en vast een goede reis terug voor donderdag! We komen je snel opzoeken als we weer terug zijn topper!!
  2. Nikky:
    30 juni 2015
    Ps. 8u uitslapen?? Ik vraag mij echt wel eens af of jij mn echte vader wel bent :-p
  3. Theo Albers:
    1 juli 2015
    Blijf nog even in Spanje Jan: misschien is het daar straks minder warm dan dat het hier gaat worden.
    En houd je Pelgrimsgevoel vast ook als je volgende week ons weer gezelschap komt houden bij de RSD in Zeist
  4. Riky Rijks:
    19 juli 2015
    Hallo Jan,
    I.v.m. mijn eigen vakantie van 27-06 t/m 18-07-2015 heb ik dus vandaag (zo 19-07) de rest van je reisverhalen gelezen.
    Mijn petje af. Knap hoor. Heeft je denk ik ook bezinnig gegeven als je met zo'n (project) bezig bent.
    Ik wil je laten weten dat ik al je verhalen met veel plezier en respect heb gelezen.
    Het ga je goed.

Hartelijke groet,